Op groep Raveleijn wordt door Talita Koemi samengewerkt met Driestroom. Binnen deze unieke samenwerking gaan zorg en onderwijs hand in hand. De ontwikkeling van jonge kinderen (tussen 4 en 6 jaar) wordt breed gestimuleerd.
Ieder kind is welkom op groep Raveleijn. Natuurlijk is elk kind verschillend en vraagt wat anders in de begeleiding. Wat de kinderen gemeenschappelijk hebben is dat zij nog niet geheel rijp zijn om naar school te gaan.
In een kleinschalige omgeving wordt gekeken welke vaardigheden elke leerling nog moet ontwikkelen om naar school te kunnen gaan. In overleg met ouders wordt bepaald welke doelen voor de leerling centraal zullen staan. Hierin wordt nauw samengewerkt met behandelaars als logopedisten, fysiotherapeuten of behandelaars vanuit het ontwikkelings- en gedragsteam. Ook de behandelcoördinator van Driestroom en de intern begeleider van Talita Koemi zijn betrokken bij behandeling en onderwijs aan de leerlingen van groep Raveleijn. Door met veel verschillende disciplines samen te werken, krijgt de leerling de mogelijkheid aan zijn of haar doelen te werken in verschillende situaties. Dit maakt groep Raveleijn een waardevolle leeromgeving voor leerlingen die nog een aantal stappen moeten zetten om uit te stromen naar school. Leerlingen zijn doorgaans één schooljaar in de groep en stromen daarna meestal door Talita Koemi, maar soms ook naar andere scholen (sbo, cluster 2, 4).
Elke leerling heeft een eigen pakket met doelen waaraan wordt gewerkt. Natuurlijk hebben alle leerlingen verschillende ondersteuningsbehoeften. Door te werken aan het pakket doelen en hierbij tegemoet te komen aan de eigen ondersteuningsbehoefte, wordt bijgedragen aan de persoonlijke groei en ontwikkeling van elke leerling.
Binnen de groep wordt gewerkt aan zeer diverse doelen. Sommige leerlingen werken aan voorschoolse vaardigheden, bv. zoals zitten aan tafel. Andere leerlingen zijn bezig met voorbereidend reken- en taalonderwijs. Alle leerlingen werken aan doelen binnen de sociaal-emotionele en mondelinge taalontwikkeling. Ook is er volop aandacht voor ontwikkeling van praktische zelfredzaamheid. Leerlingen worden gestimuleerd zelf te doen wat ze kunnen. Leraren en persoonlijke begeleiders bieden hierbij ondersteuning waar nodig. Er wordt gewerkt aan doelen rondom zindelijkheid, eten en drinken enzovoorts. Leerlingen worden uitgedaagd tot eigenaarschap voor de eigen omgeving door hen te stimuleren mee op te ruimen, spullen niet kapot te maken en respectvol om te gaan met anderen. Ook het maken van een eigen keuze wordt op elk niveau gestimuleerd. Leerlingen worden uitgedaagd zelf te kiezen voor bijvoorbeeld spelmateriaal door middel van het kiesbord of een PECS-klapper (een visuele manier van communiceren waardoor de omgeving van de leerling de communicatie begrijpt). Op deze manier wordt de leerling eigenaar van zijn eigen spel en wordt het in zijn autonomie gesterkt.
De locatie Stijntje Buys ligt midden in een wijk. Hierdoor is het mogelijk om regelmatig met leerlingen naar de supermarkt of een speeltuin in de buurt te gaan. Door in een buurtspeeltuin te spelen, komen leerlingen in aanraking met kinderen uit de wijk. Hiermee wordt inclusiviteit vergroot.
In groep Raveleijn mag elke leerling zichzelf zijn en wordt gekeken naar het persoonlijk ontwikkelingsproces. Spelen is daarbij de grootste bron van leren!