VisieOnze visie op onderwijs en zorg De vormgeving van het onderwijs en de zorg wordt in grote mate bepaald door onze kijk op de mens (met een verstandelijke beperking) in de maatschappij. Wij hanteren de volgende uitgangspunten:
Wij vinden het belangrijk de leerlingen te waarderen om wat ze wel kunnen, niet om wat ze (nog) niet kunnen! Dat leerlingen van en met elkaar kunnen leren. Wij gaan daarom uit van de verschillen die er altijd zijn in een klas, zowel op cognitief en creatief gebied als qua sociaal-emotionele ontwikkeling. Met ons onderwijs kiezen wij er voor om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de mogelijkheden van onze leerlingen. Door leerlingen hun capaciteiten op cognitief, creatief en sociaal-emotioneel gebied te laten ontdekken en ervaren. Door hen te prikkelen deze vaardigheden niet alleen te ontwikkelen en te leren toepassen en gebruiken, maar ook door ze te leren benoemen en met elkaar te delen. Op die wijze kun je van en met elkaar leren. In het SO en VSO bereiden we de leerlingen zo goed mogelijk voor op een uiteindelijk zo zelfstandig mogelijke deelname aan onze maatschappij. In het SO leggen we daartoe de basis, in het VSO bouwen we daar op verder. Dit doen we door de leerlingen te stimuleren en ondersteunen tot een zo groot mogelijke zelfstandigheid op de gebieden leren, arbeid/dagbesteding, wonen en vrije tijd. Onderwijs interpreteren we daarbij in de meest ruime zin. Het onderwijs- en begeleidingsaanbod op school is breed, de vraag en de mogelijkheden van onze leerlingen bepalen het aanbod, de inrichting en vormgeving van ons onderwijs. Met ons onderwijs en de begeleiding streven wij ernaar dat alle leerlingen zich veilig en prettig voelen op onze school. Volgens ons een voorwaarde om je zo optimaal mogelijk te kunnen ontwikkelen. Ons streven is dat alle leerlingen en hun ouders zich betrokken voelen bij deze manier van werken en onze school. Samen veilig ontwikkelen Is daarom de missie van Talita Koemi. Samen veilig ontwikkelen omdat we uitgaan van de mogelijkheden en verschillen van leerlingen en daar met ons onderwijs, de begeleiding en de organisatie op aansluiten. Veilig ontwikkelen door met elkaar samen te werken in een open klimaat met de leerling en zijn/haar ouders en/of andere samenwerkingspartners. Veilig ontwikkelen door het aanbieden van een passend onderwijs- en begeleidingsaanbod in een uitdagende leeromgeving opdat bestaande ‘grenzen’ verlegd kunnen worden en er weer nieuwe doelen gesteld kunnen worden. Kernwaarden Talita Koemi In ons omgaan en werken met de leerlingen, met elkaar en met anderen spelen meerdere waarden een rol. Een viertal door ons gekozen kernwaarden zijn voor ons echter van groot belang. In ons handelen en werk willen we herkend en beoordeeld worden aan de hand van deze waarden. Het gaat om de waarden: autonomie, respect, veiligheid en waardering. Wij vinden het belangrijk de leerlingen (maar ook anderen) te complimenteren met wat ze goed doen. Hen laten weten dat we de vorderingen en prestaties, hoe klein ook, echt zien. Natuurlijk respecteren we de leerlingen en gaan wij uit van wie ze zijn en wat ze kunnen. Door het aanbieden van een veilig leerklimaat in een veilige schoolsetting, scheppen we een basis voor iedereen om zich te ontwikkelen, maar vooral ook een plaats om het geleerde zelf(standig) in de praktijk toe te mogen passen. Zodat je trots kunt zijn op wat je zelf(standig) kunt en leert wanneer je om hulp moet vragen. Lerende organisatie Talita Koemi wil een lerende organisatie zijn, een organisatie waarin we ons gezamenlijk ontwikkelen om de gestelde schooldoelen te bereiken. Een van de kenmerken van een lerende organisatie is, dat deze zich voortdurend aanpast aan een veranderende omgeving. Die veranderingen kunnen worden ingezet vanuit het ministerie van onderwijs, of onder invloed van nieuwe wetten, maar ook aan de hand van vragen van ouders. Belangrijk vinden wij het om daarbij vanuit een gemeenschappelijke visie te werken. Verder is van belang dat er vanuit de organisatie aan iedereen, medewerkers en leerlingen, ontwikkelingsruimte wordt geboden. Uitgangspunt daarbij is het ‘van en met elkaar te leren’. Door regelmatig met elkaar vast te stellen of de goede dingen worden gedaan, of we ons werk goed doen, kun je samen vaststellen of de gewenste ontwikkelingen ook gehaald worden. Onderling vertrouwen, openheid van zaken en tijdige communicatie met alle betrokkenen, zijn daarbij heel belangrijk. Dat niet alles van te voren helemaal duidelijk kan zijn, ook omdat je soms al doende ontwikkelt, hoort daarbij. De schoolleiding heeft daarbij zowel een ondersteunende als een sturende rol. Natuurlijk moet er ook bij een lerende organisatie voldoende duidelijkheid zijn binnen welke kaders je als medewerker aan de slag kunt. In een lerende organisatie wordt uitgegaan van betrokken en verantwoordelijke medewerkers die zelf meedenken, verantwoordelijkheid dragen en zich willen ontwikkelen. Bij leren hoort dat je fouten mag maken vanuit de gedachte dat je daar weer van leert. N.B Dit principe is ook van toepassing op het leren van ‘onze’ leerlingen. Pedagogisch klimaat Je thuis voelen op school is daarom een belangrijke basisvoorwaarde om als leerling het maximale uit je schooltijd te halen. Het schoolteam, de leerlingen en indirect ook de ouders dragen op hun eigen manier bij aan een prettig en veilig schoolklimaat. Wij leven in een multiculturele samenleving. We vinden het belangrijk de leerlingen respect en tolerantie bij te brengen. Het is belangrijk dat leerlingen op een positieve wijze met elkaar omgaan en dat een leerling zich op zijn gemak en gewaardeerd voelt in zijn groep. Talita Koemi wil een veilige school zijn waar geen plaats is voor (seksuele) intimidatie, agressie, geweld, discriminatie, vandalisme of diefstal. Van iedereen die bij school betrokken is, wordt verwacht dat hij of zij respect heeft voor de ander en diens eigendommen. Ook willen we zorgvuldig omgaan met de omgeving van de school. Verder is de school zo ingericht dat het voor iedere leerling duidelijk is wat we van hem/haar verwachten. Dit doen we bijvoorbeeld door een consequente aanpak, het (eventuele) gebruik van pictogrammen en duidelijke regels en afspraken binnen school en klas in de vorm van positief geformuleerde gedragsverwachtingen. We benoemen welk positief gedrag we willen zien. Dus “We wandelen in de gang” in plaats van telkens zeggen: ”Je mag niet rennen”. Duidelijkheid, voorspelbaarheid, vaste structuren en regelmaat zijn daarin belangrijke begrippen.
|