VakkenSociale en emotionele ontwikkeling Leerlingen leren zichzelf te presenteren, keuzes te maken, op te komen voor zichzelf, omgaan met gevoelens, ervaringen te delen, omgaan met ruzies en spelontwikkelingen. De doelstellingen voor de sociaal emotionele ontwikkeling vallen niet onder een bepaald vak en zijn gericht op ontwikkeling van het zelfbeeld en verbeteren van sociaal gedrag. Hieraan werken we in principe gedurende de gehele schooldag. Leren leren Leren leren heeft betrekking op de werkhouding en aanpakgedrag, vaardigheden die belangrijk zijn om tot leren te komen. Leerlingen leren zelfstandig werken, reflecteren op hun eigen werk, hulp vragen, hoe ze een taak kunnen aanpakken en een taak afmaken. De doelstellingen voor leren leren zijn ook vakoverstijgend. Dit betekent dat we er op verschillende momenten gedurende de dag mee bezig zijn. Mondelinge taal De doelstellingen zijn gericht op woordgebruik en woordvormen, uitspraak, hoe je een gesprek kunt voeren, hoe je iets kunt vertellen en hoe je gebruik maakt van de sociale codes: wat is wenselijk en wat niet. In de onderbouw en middenbouwgroepen werken we met de methode Fototaal van de CED-groep. De activiteiten en materialen sluiten zeer goed aan bij de belevingswereld en leeftijd van onze leerlingen. Lezen Lezen is belangrijk om de wereld om je heen te kunnen begrijpen. Bij ons onderwijs zijn we veel bezig met (voorbereidend) lezen en/of leesvoorwaarden. Bij leesvoorwaarden werken we aan auditieve synthese en analyse (het verbinden en uit elkaar kunnen halen van klanken, waardoor de leerling hoort dat er verschil zit in woorden), begrijpend luisteren, auditief (horen) en visueel (zien) geheugen. In de onderbouwgroepen staan deze leesvoorwaarden centraal. We gebruiken in het SO de methode van Trijntje de Wit, waarbij op een speelse manier aandacht is voor de basisvormen (rondje, lange stok, boogje) om de letters te kunnen schrijven. In de middenbouw beginnen we met aanvankelijk lezen, uiteraard afhankelijk van de mogelijkheden van uw zoon/dochter. Hiervoor gebruiken we de methode van Veilig Leren Lezen: Stap voor Stap. Dit is een methode die veel gebruikt wordt in het speciaal basisonderwijs. Als een leerling de toets AVI M3 (Midden Groep 3) heeft gehaald, gaan we aandacht besteden aan het voortgezet technisch lezen. Hiervoor gebruiken we de methode Estafette Nieuw. Dit een vervolg op Stap voor stap en biedt dus voor veel leerlingen een herkenbare structuur. Voor leerlingen die niet kunnen leren lezen, zetten we pictolezen in. Dit is een vorm van lezen waarbij de pictogrammen verschillende zinnen vormen. Rekenen Onze visie op rekenonderwijs luidt als volgt “Kindgericht en doelgericht toewerken naar latere zelfredzaamheid door middel van betekenisvol leren en context gebonden rekenen”. Dit wil zeggen dat rekenen uitsluitend wordt aangeboden in een voor de leerling herkenbare situatie, zoals bij een kassa in een winkel. Er wordt veel tijd en aandacht besteed aan de rekenvoorwaarden en rekenbegrippen. Ook de onderdelen euro rekenen, tijd, meten/wegen, zijn belangrijke rekenonderdelen binnen ons onderwijs. We rekenen zoveel mogelijk praktisch en met concreet materiaal. Dit houdt in dat we tijdens rekenen niet veel gebruik maken van werkbladen, dit is namelijk voor veel van onze leerlingen te abstract. Een kale rekensom heeft voor de meeste leerling geen betekenis, daarom bieden wij dit niet standaard aan. De methode van Rekenboog, sluit het beste aan op onze visie, daarnaast ontwerpen de leerkrachten veel rekenlessen zelf. Oriëntatie op tijd Om de wereld om je heen te kunnen begrijpen, is het belangrijk dat je een goed tijdsbesef hebt. We werken hieraan door aandacht te besteden aan tijdsbegrippen (vandaag, morgen, dit jaar, vroeger), tijdsindeling, dag plan en het gebruiken van een kalender en een agenda. We gebruiken hiervoor geen specifieke methode maar beginnen bijvoorbeeld elke dag in het SO met het samen met de leerlingen doornemen van de gevisualiseerde dag-, week-, en maandkalender. Schriftelijke taal Leerlingen die dat kunnen leren, schrijven met verschillende schrijfmethodes, zoals Schrijfdans en Schrijven leer je zo. We leren onze leerlingen blokletters schrijven. We gebruiken speciale potloden en pennen, de Stabilo, vanwege hun stevige driepuntsgreep. Deze pen/potlood krijgen ze van school. Gym In het SO krijgen leerlingen tenminste één keer per week gym van een vakleerkracht. Bewegingsonderwijs draagt bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling, denk aan samenwerken, winnen en verliezen. In de gymlessen wordt gewerkt in kleine groepjes die zijn ingedeeld naar bewegingsniveau en/of belevingswereld. In elke les worden twee leerlijnen aangeboden (stoeispelen, ren- en tikspelen, balspelen, zwaaien, gooien en vangen, rollen, klimmen, springen, balanceren). Zo kan iedere leerling op zijn niveau deelnemen en scoren. Naast de leerlijnen krijgen de leerlingen vijf keer per schooljaar ‘Bewegen op Muziek’. Beeldende vorming /muziek In elke groep wordt wekelijks tijd gereserveerd voor creatieve vakken zoals tekenen, handvaardigheid. Daarnaast wordt er aandacht en tijd besteedt aan muziek, dans en drama. Het is per groep verschillend hoe vaak er per week aandacht aan besteed wordt. Dit item komt niet terug in het OPP. Een dag in het SO Om u een beeld te geven van hoe een dag verloopt, ziet u hieronder een dagprogramma van een willekeurige SO-groep. Per groep worden er soms andere keuzes gemaakt op basis van leeftijd, niveau, belevingswereld, behoefte aan ontspanning, begeleidingsbehoefte. Elke groep maakt gebruik van verschillende pictogrammen om zodoende duidelijkheid te geven over de aard van de activiteit.
Tijd: Activiteit: Doel:_____________ 8:45- 9:00 Binnenkomst, jas/tas uitpakken zelfstandigheid 9:00- 9:20 Inloopwerk zelfstandigheid 9:20- 9:30 Dagopening d.m.v kring oriëntatie op tijd 9:30-10:00 Lezen lezen 10:00-10:15 Fruit eten/drinken zelfredzaamheid 10:15-10:30 Buiten spelen sociale ontwikkeling 10:30-11:15 Fototaal mondelinge taal 11:15-12:00 Rekenen rekenen 12:00-12:30 Eten/drinken zelfredzaamheid 12:30-13:00 Buiten spelen sociaal ontwikkeling 13:00-14:00 Beeldende vorming creativiteit 14:00-14:45 Schrijven schriftelijke taal 14:45-15:00 Afsluiting oriëntatie op tijd
|