Inloggen Personeel
Inloggen
Ouders
Outlook
  • WELKOM
    •  
  • SCHOOL ALGEMEEN
    • TALITA KOEMI
      •  
    • ALGEMEEN
      • AANMELDINGSPROCEDURE
      • SCHOOLTIJDEN
      • VAKANTIEROOSTER
      • VERLOFREGELING ONDERWIJS
      • VERLOFVERZOEK LEERLINGEN
      •  
    • VISIE
      •  
    • ORGANISATIE
      • HET TEAM
      • THERAPIE
      • ZORG BINNEN ONDERWIJS
      • MEDEZEGGENSCHAP
      • OUDERVERENIGING
      • ONDERWIJSGROEP PUNT SPECIAAL
      •  
    • LEERROUTES
      •  
    • SCHOOLGIDS
      • SCHOOLGIDS SO
      • SCHOOLGIDS VSO
      •  
    • PARTNERS BREDE SCHOOL
      • DICHTERBIJ
      • DRIESTROOM
      • 'S HEEREN LOO
      • SPONSOREN
      • KANSPLUS
    • COMMISSIE VAN BEGELEIDING
    • KLACHTENREGELING
  • SPECIAAL ONDERWIJS
    • GROEPEN
    • VAKKEN
    • ONDERSTEUNINGSARRANGEMENTEN
  • VOORTGEZET SPECIAAL ONDERWIJS
    • ALGEMEEN
    • GROEPEN
    • VAKKEN
    • STAGE
    • LEERROUTES
    • ONDERSTEUNINGSARRANGEMENTEN
  • CONTACT
    • BEREIKBAARHEID
    • LINKS
    • VACATURES & STAGIAIRES
    • ZIEK EN BETER MELDEN
    • SOCIAL SCHOOLS

Extra ondersteuningsarrangementen

Talita Koemi heeft een drietal 'extra' arrangementen in het SO.                 

  • Voor leerlingen met een meervoudige beperking (MG).
  • Voor leerlingen met een intensieve begeleidingsbehoefte.
  • Voor leerlingen die naast hun verstandelijke beperking een aan autisme verwante stoornis hebben.

Hieronder worden de verschillende arrangemente uitgebreider toegelicht.

De leerlingen met een meervoudige beperking zijn, naast een ernstig tot diep verstandelijke beperking (IQ<35), eveneens bekend zijn met een beperking die intensieve zorg vraagt op het gebied van persoonlijke verzorging en/of regulering van het gedrag.

De medewerkers hebben specialistische kennis over de begeleidingsbehoeftes van leerlingen met een meervoudige beperking. De professionele houding van de medewerkers is hierop afgestemd. De medewerkers hebben allen een cursus medicatie gevolgd.  Daarnaast hebben de leerkrachten kennis en ervaring met de Vijfwijzer.

Er is een vast dagritme hetgeen visueel ondersteund wordt  middels picto’s en gebaren. De methode PECS wordt gebruikt om de mondelinge taal uit te breiden. Bovendien heeft een aantal leerlingen groepslogopedie. Er is sprake van afwisseling in activiteiten wat betreft inspanning en ontspanning. Alle leerlingen hebben een eigen werkplek en de indien nodig de beschikking over een TEACCH-kastje. Gedurende de dag worden er veel ervaringsgerichte activiteiten ondernomen, waarbij de beleving op het gebied van de zintuiglijke en motorische ontwikkeling centraal staat. Daarnaast staat het vergroten van de zelfredzaamheid en zelfstandigheid centraal.

De leerlingen worden individueel aangesproken en krijgen sturing aangepast op het ontwikkelingsniveau, dit varieert van directe sturing tot sturing op afstand. Daarnaast hebben veel leerlingen in deze groep ZBO. Alle leerlingen hebben een individueel rooster, aangepast op de mogelijkheden en de begeleidingsbehoefte van de leerling. In de groep ligt het accent op de redzaamheid en communicatie van de leerlingen. 

De medewerkers van de school werken nauw samen met ouders , therapeuten, Driestroom-medewerkers die ZBO leveren, schoolarts, MEE. 

De leerlingen met een intensieve begeleidingsbehoefte hebben behoefte aan directe sturing, toezicht en een afwisseling tussen inspanning en ontspanning. De leerlingen in deze groep vragen om directe nabijheid van klassenleiding. Het gaat om leerlingen die op basis van hun gedrag intensief moeten worden begeleid om gedragsproblemen te voorkomen en zich onvoldoende aan een groepsproces kunnen aanpassen. Deze begeleidingsnabijheid is een voorwaarde om tot leren te kunnen komen.

De medewerkers hebben specialistische kennis over de intensieve begeleidingsbehoefte van leerlingen met een verstandelijke beperking en bijkomende psychiatrische of gedragsproblematiek. De professionele houding van de medewerkers is hierop afgestemd.

De aanpak in de groep is gericht op de leertheorie waar uitgegaan wordt van het gegeven dat gedrag is aangeleerd en dus ook afgeleerd kan worden. De gedragsproblemen worden gezien als aangeleerd gedrag en middels belonen van gewenst gedrag, negeren van ongewenst gedrag en het geven  van een negatieve consequentie op ongewenst gedrag wordt gewenst gedrag uitgelokt. Er heerst een  duidelijke structuur die ondersteund wordt middels klassikale en individuele picto’s en gebaren. Elk kind heeft een beloningssysteem.

Hiernaast is er sprake van continue toezicht en nabijheid. De werkruimtes in het lokaal voorzien in de mogelijkheid kinderen apart van de groep te laten werken. Wanneer een situatie voor een leerling in het klaslokaal te moeilijk is of dreigt te worden dan wordt met de leerling afgesproken dat hij in de werkkamer tot rust kan komen of de klassenleiding bepaalt dat de leerling op die plek een activiteit gaat doen. De leerling kan zelf ook vragen om te werken of spelen in een werkkamer, de klassenleiding bepaalt uiteindelijk. Bovendien is er een rust ruimte waar kinderen tot rust kunnen komen, dit kan preventief ingezet worden of tijdens een escalatie De leerling wordt hierin geplaatst tijdens een escalatie om te voorkomen dat de leerling zichzelf of anderen pijn doet. Er is hierbij sprake van een veiligheidsmaatregel. De deur gaat dicht en de klassenleiding blijft zichtbaar aanwezig en controleert elke 2 minuten of de leerling tot rust gekomen is. Vervolgens worden afspraken met de leerling gemaakt en mag hij uit de rust ruimte.

Deze leerlingen hebben allen een individueel rooster. Op basis hiervan kan het zijn dat een leerling niet deelneemt aan een activiteit waaraan de overige leerlingen wel deelnemen. Naast individueel werken worden er ook vakken groepsgewijs aangeboden, o.a.: koken, gym, natuurbeleving, knutselen, kring en fototaal. Tijdens de gezamenlijke vakken worden leerlingen individueel ondersteund en bestaat de mogelijkheid uit te wijken naar de individuele werk- of speelplek. De leerling kan zich dus, indien begeleiding dit nodig acht, onttrekken aan het groepsproces.

De zelfredzaamheid en zelfstandigheid van deze leerlingen is vaak beperkt, waardoor zij grotendeels afhankelijk zijn van directe begeleiding. Naast een leerkracht en assistent worden kinderen individueel begeleid door een zorgondersteuner van de Driestroom; zorg binnen onderwijs (ZBO). De zorgondersteuner begeleidt de leerling op bepaalde momenten individueel. Het betreft hier begeleiding of persoonlijke verzorging.  Met de inzet van ZBO naast klassenleiding kan, op een groot aantal momenten, een één op twee begeleiding gerealiseerd worden (één begeleider op 2 kinderen). Het uiteindelijke doel van ZBO is om zich misbaar te maken; de leerling wordt geleerd taken zoveel mogelijk zelfstandig te maken. Voor een groot aantal leerlingen zal de ondersteuning middels ZBO noodzakelijk blijven, ons streven is echter deze steeds meer op afstand te laten plaatsvinden.

Het lokaal waarvan deze leerlingen gebruik maken, bevat naast de differentiatieruimte, drie werkkamers waarin leerlingen individueel kunnen werken, met of zonder begeleiding. Leerlingen worden in de gelegenheid gesteld om in een prikkelarme ruimte te werken; in de kamer staat een bureau, een stoel en soms een werkkastje. Bovendien is er een ruimte waar de leerling tot rust kan komen. In deze ruimte ligt een zitzak en knuffels en geen zaken waaraan de leerling zich kan bezeren.

De medewerkers van de groep werken nauw samen met ouders , psycholoog, therapeuten, ZBO-medewerkers, DTT-trainers, MEE en schoolmaatschappelijk werk.

Voor leerlingen die naast hun verstandelijke beperking een aan autisme verwante stoornis wordt het derde extra ondersteuningsarrangement in het SO aangeboden. Dit arrangement is bedoeld voor die leerlingen die vanwege hun problematiek niet kunnen functioneren binnen de andere groepen of baat hebben bij het bijbehorende specifieke (begeleidings)aanbod.

De medewerkers hebben specialistische kennis over de begeleidingsbehoeftes van leerlingen met een verstandelijke beperking én een autismespectrumstoornis. De professionele houding van de medewerkers is hierop afgestemd. De school beschikt over een medewerker met de masteropleiding SEN, die gespecialiseerd is in het begeleiden van leerlingen met een autismespectrumstoornis.

Er is een vast dagritme, in een prikkelarm lokaal. Structuur en voorspelbaarheid zijn de sleutelwoorden. Visuele ondersteuning middels picto’s en gebaren. De methode PECS wordt gebruikt om de mondelinge taal uit te breiden, bovendien is er sprake van klassikale logopedie. Er is sprake van afwisseling in activiteiten wat betreft inspanning en ontspanning. Alle leerlingen hebben een eigen werkplek en de beschikking over een TEACCH-kastje. De kinderen werken voornamelijk individueel, gezamenlijke momenten indien mogelijk.

Sleutelwoorden in de begeleiding zijn structuur (in de breedst mogelijke zin van het woord), herhaling en visualisering. Het werken met het ‘TEACCH-kastje’ is een van de middelen om systematisch en zelfstandig werken te bevorderen. Het accent ligt op het leren leren, de mondelinge taal en de zelfredzaamheid. Het ontwikkelingsniveau en de bijbehorende doelen van de leerlingen in deze groep is verschillend. De leerlingen volgen ieder een individuele leerroute, dat kan zowel leerroute 1/2, 3 of 4 zijn. Alle leerlingen hebben een eigen werkplek en de beschikking over een TEACCH-kastje. 

De medewerkers van de groep werken nauw samen met ouders en therapeuten, medewerkers van De Driestroom die Zorg Binnen Onderwijs (ZBO) leveren.

NIEUWS

  • Maandkalender juni 2022
  • Maandkalender Mei 2022

  • Punt Speciaal gebruikt ZIVVER voor het veilig versturen van privacygevoelige informatie