LeerroutesLeerroute 1/2: Deze leerroute is bedoeld voor leerlingen met een diepe of ernstige verstandelijke beperking. De leerlingen in deze leerroute ondervinden zeer ernstige beperkingen in het functioneren op bijna alle terreinen en ondervinden ernstige beperkingen in de communicatie. Zij hebben voortdurend ondersteuning en nabijheid nodig. Het onderwijs binnen deze leerroute bieden we aan binnen een beschutte omgeving: veilig, beschermend en vertrouwd. Het onderwijs is individueel of in kleine groepen, waarbij het onderwijzend personeel initiatief neemt. In- en ontspanningsactiviteiten wisselen we af met grote regelmaat. Het onderwijsaanbod is gericht op:
Het uiteindelijke doel is dat leerlingen aan het eind van het SO functioneren op het niveau van eind groep 1 van het regulier basisonderwijs. Het uiteindelijke doel voor de leerlingen aan het eind van het VSO is op het niveau van midden groep 2 te functioneren. De leerlingen die deze leerroute volgen, zullen uiteindelijk uitstromen naar een beschutte omgeving, afhankelijk van de mogelijkheden. Ze krijgen dan een ervaringsgerichte dagbesteding. Leerroute 3: Leerlingen met een matige verstandelijke beperking komen in leerroute 3. De leerlingen in deze leerroute ondervinden ernstige beperkingen in het sociaal functioneren en op school. Ze hebben controle en aansturing nodig in planning. Buiten beschut terrein is er direct toezicht en begeleiding nodig. Ook het onderwijs binnen deze leerroute bieden we aan in een beschutte omgeving: veilig, beschermend en vertrouwd. Het onderwijs vindt plaats in groepen, met waar nodig individuele instructies. Hierbij is het onderwijzend personeel initiatiefnemer naar de leerling en andersom. In- en ontspanningsactiviteiten worden regelmatig afgewisseld. Het onderwijsaanbod is gericht op:
Het uiteindelijke doel is dat de leerlingen aan het eind van het SO functioneren op het niveau van eind groep 3 van het regulier basisonderwijs. Het uiteindelijke doel voor de leerlingen aan het eind van het VSO is het uitstromen naar een vorm van arbeidsmatige dagbesteding in een beschutte omgeving. Leerroute 4: Dit is een route voor leerlingen met een lichte verstandelijke beperking. De leerlingen in deze leerroute hebben lichte beperkingen in het sociaal functioneren en op school. Ze hebben begeleiding nodig in nieuwe of onbekende situaties. Maar in een omgeving die bekend is, geven we die begeleiding alleen als dat echt nodig is. De school is een beschermende omgeving, veilig en vertrouwd. Leerlingen krijgen onderwijs in een groep maar als dat nodig is ook individuele instructie. Bij dit proces neemt de leerling steeds meer initiatief. Door de dag heen zijn er enkele ontspanningsmomenten. Het onderwijs richt zich op:
We streven ernaar dat de leerlingen die uitstromen bij het SO functioneren op een niveau vergelijkbaar met eind groep 4 van het regulier basisonderwijs. Het uitstroomniveau voor leerlingen in het VSO zou dan vergelijkbaar kunnen zijn met eind groep 5. Van leerlingen die deze leerroute volgen, verwachten we dat ze uiteindelijk uitstromen naar een semi-beschutte (werk)omgeving. Doorstroom Hoe zorgvuldig de leerlingen ook geplaatst worden, er bestaat altijd een kans dat er na verloop van tijd ingeschat wordt dat de leerling niet meer op zijn plek zit binnen het onderwijs van cluster 3. Mocht dit het geval zijn, nemen wij altijd contact op met ouders om dit te bespreken. Het kan zijn dat de leerling hier overvraagd wordt en al vervroegd moeten doorstromen naar een dagbestedingsplek. Ook is het mogelijk dat de leerling meer mogelijkheden in zich heeft dan Talita Koemi kan bieden. Denk hierbij aan het Praktijkonderwijs. We bespreken samen met de ouders, leerling en mentor wat de voor- en nadelen van doorstromen zijn. Afhankelijk van de uitkomst bekijken we samen het doorstroomtraject. |