Inloggen Personeel
Inloggen
Ouders
Outlook
  • WELKOM
    •  
  • SCHOOL ALGEMEEN
    • TALITA KOEMI
      •  
    • ALGEMEEN
      • AANMELDINGSPROCEDURE
      • SCHOOLTIJDEN
      • VAKANTIEROOSTER
      • VERLOFREGELING ONDERWIJS
      • VERLOFVERZOEK LEERLINGEN
      •  
    • VISIE
      •  
    • ORGANISATIE
      • HET TEAM
      • THERAPIE
      • ZORG BINNEN ONDERWIJS
      • MEDEZEGGENSCHAP
      • OUDERVERENIGING
      • ONDERWIJSGROEP PUNT SPECIAAL
      •  
    • LEERROUTES
      •  
    • SCHOOLGIDS
      • SCHOOLGIDS SO
      • SCHOOLGIDS VSO
      •  
    • PARTNERS BREDE SCHOOL
      • DICHTERBIJ
      • DRIESTROOM
      • 'S HEEREN LOO
      • SPONSOREN
      • KANSPLUS
    • COMMISSIE VAN BEGELEIDING
    • KLACHTENREGELING
  • SPECIAAL ONDERWIJS
    • GROEPEN
    • VAKKEN
    • ONDERSTEUNINGSARRANGEMENTEN
  • VOORTGEZET SPECIAAL ONDERWIJS
    • ALGEMEEN
    • GROEPEN
    • VAKKEN
    • STAGE
    • LEERROUTES
    • ONDERSTEUNINGSARRANGEMENTEN
  • CONTACT
    • BEREIKBAARHEID
    • LINKS
    • VACATURES & STAGIAIRES
    • ZIEK EN BETER MELDEN
    • SOCIAL SCHOOLS

Groepen in het VSO

De Aanvangsfase
In de aanvangsfase zijn de leerlingen tussen de 12 en 15 jaar oud. In deze fase krijgen leerlingen veel vakken van dezelfde leerkracht, soms zullen er niveaugroepen worden gevormd. In dat geval kan ook een ander dan de eigen leerkracht een les verzorgen. In de aanvang VSO is er veel aandacht voor de algemeen vormende vakken.

Er zijn dit jaar drie aanvangsgroepen: A1, A2 en A3. Een groep kan bestaan uit leerlingen van verschillende leerroutes.

A1 is een groep voor leerlingen met leerroute 2 of 3.
A2 is een groep voor leerlingen met leerroute 3.
A3 is een groep voor leerlingen met leerroute 3 of 4.

De mentor en leerlingenzorg bekijken halverwege het derde jaar van de aanvangsfase of een leerling aan het einde naar de toeleidingfase door zal stromen naar de toeleidingfase. Dit wordt ook in de OPP bespreking van februari met de ouders besproken. 

De Toeleidingfase
In deze fase zijn de leerlingen doorgaans in de leeftijd tussen 15 en 18 jaar.
Deze fase bereidt de leerling voor op de uitstroom binnen arbeid of dagbesteding. Naast het volgen van onderwijs op school is er een grote plek gereserveerd voor leren in de praktijk, zoals ‘leren op locatie’ en stage. Wij vinden het belangrijk dat de leerling een beeld krijgt van zijn mogelijkheden qua wonen, werken en vrije tijdsbesteding. De leerlingen gaan regelmatig de school uit om zich te oriënteren op hun toekomst. In het zogenaamde toekomstgesprek in het vierde jaar van het VSO wordt (met leerling, ouders, stage-team  en mentor) gekeken naar de mogelijkheden voor de toekomst en wat hiervoor in de laatste fase nog op school geleerd kan/moet worden. Het vakkenpakket wordt elk jaar meer individueel en gericht op wat nog nodig is voor de tijd na Talita Koemi.

Er zijn dit schooljaar 4 toeleidinggroepen: T1,T2,T3 en T4.
Een groep kan bestaan uit leerlingen van verschillende leerroutes.

T1 is een groep voor leerlingen met leerroute 2/3.
T2 is een groep voor leerlingen met leerroute 3/4.
T3 is een groep voor leerlingen met leerroute 3/4.
T4 is een groep voor leerlingen met leerroute 3/4.

VSO C
In deze groep zitten leerlingen in de leeftijd tussen 12 en 18 jaar. Dit is de enige VSO groep waarin beide fases zijn vertegenwoordigd. De C staat voor Combinatie, de combinatie van verschillende leeftijden. De leerlingen zitten in leerroute 1/2 en stromen uit naar ervaringsgerichte dagbesteding.

Montessori
In deze groep zitten leerlingen in de leeftijd tussen 12 en 18 jaar. Het is een VSO ZML-groep waarin beide fases vertegenwoordigd zijn. Het onderwijs wordt geboden in het gebouw van het Montessori College te Nijmegen. De leerlingen volgen een eigen programma op maat en doen waar mogelijk mee in de lessen van de onderbouwgroepen van het MC. Elkaar ontmoeten, leren kennen en leren samenwerken in een reguliere schoolomgeving zijn daarbij de belangrijkste doelen. De omgeving doet een sterk appel op de sociaal emotionele vaardigheden en zelfstandigheidsontwikkeling van de Talita Koemi leerlingen. De dag wordt gestart en afgesloten in het eigen lokaal met de eigen groepsleerkracht en klassenassistent. Afhankelijk van de mogelijkheden van individuele leerlingen wordt er bekeken in welke les, lessen van het MC de leerling kan meedraaien. De klassenassistent kan daarbij de gewenste ondersteuning bieden.

NIEUWS

  • Maandkalender januari 2021
  • Maandkalender december 2020