Inloggen Personeel
Inloggen
Ouders
Outlook
  • WELKOM
    •  
  • SCHOOL ALGEMEEN
    • TALITA KOEMI
      •  
    • ALGEMEEN
      • AANMELDINGSPROCEDURE
      • SCHOOLTIJDEN
      • VAKANTIEROOSTER
      • VERLOFREGELING ONDERWIJS
      • VERLOFVERZOEK LEERLINGEN
      •  
    • VISIE
      •  
    • ORGANISATIE
      • HET TEAM
      • THERAPIE
      • ZORG BINNEN ONDERWIJS
      • MEDEZEGGENSCHAP
      • OUDERVERENIGING
      • ONDERWIJSGROEP PUNT SPECIAAL
      •  
    • LEERROUTES
      •  
    • SCHOOLGIDS
      • SCHOOLGIDS SO
      • SCHOOLGIDS VSO
      •  
    • PARTNERS BREDE SCHOOL
      • DICHTERBIJ
      • DRIESTROOM
      • 'S HEEREN LOO
      • SPONSOREN
      • KANSPLUS
    • COMMISSIE VAN BEGELEIDING
    • KLACHTENREGELING
  • SPECIAAL ONDERWIJS
    • GROEPEN
    • VAKKEN
    • ONDERSTEUNINGSARRANGEMENTEN
  • VOORTGEZET SPECIAAL ONDERWIJS
    • ALGEMEEN
    • GROEPEN
    • VAKKEN
    • STAGE
    • LEERROUTES
    • ONDERSTEUNINGSARRANGEMENTEN
  • CONTACT
    • BEREIKBAARHEID
    • LINKS
    • VACATURES & STAGIAIRES
    • ZIEK EN BETER MELDEN
    • SOCIAL SCHOOLS

Groepen in het SO

Groep Regenboog (maximaal 12 leerlingen). In groep Regenboog zitten leerlingen in de leeftijd van 4 tot 6 jaar. De groepsgrootte is aan het begin van het schooljaar 10 leerlingen en kan in de loop van het jaar maximaal uitlopen tot 12 leerlingen. In deze observatie/kleutergroep starten de (meeste) nieuwe jonge leerlingen om zo te wennen aan onze school. We kijken in deze groep expliciet naar de mogelijkheden die leerlingen in zich hebben en we werken vooral aan het stimuleren van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid.
Er is veel aandacht voor de mondeling taal. Dit geven we vorm door onder andere klassikale logopedie en de inzet van de taalmethode Fototaal. De spelontwikkeling stimuleren we door het ontdekken van de mogelijkheden van het spel materiaal in diverse hoeken en ruimtes. We werken aan de schoolse vaardigheden. Daar verstaan wij onder het zitten op een vaste plek, het werken aan tafel, het luisteren naar elkaar en hulp durven vragen. Gedurende de dag worden er afwisselend inspannings- en ontspanningsmomenten aangeboden. Er zijn vaste momenten op een dag voor de persoonlijke verzorging van de leerlingen, indien nodig. Duidelijkheid, structuur, voorspelbaarheid, herhaling en visualisering zijn belangrijke aandachtspunten in groep Regenboog. Leerlingen in deze groep kunnen verschillende leerroutes volgen en de TLV kan verschillende hoogtes bevatten.

Groep Geel (maximaal 14 leerlingen). In groep Geel zitten leerlingen in de leeftijd van 5 tot 9 jaar
(middenbouw). In deze groep ligt het accent op de zelfredzaamheid, sociaal-emotionele ontwikkeling en mondelinge taal. Het onderwijsaanbod is gericht op aanvankelijk lezen, rekenvoorwaarden en leren leren en is betekenisvol en context gebonden. Er is veel aandacht voor de mondeling taal. Dit geven we vorm door onder andere klassikale logopedie en de inzet van de taalmethode Fototaal. We besteden tijdens de ontspanningsmomenten veel tijd aan dans, muziek en drama. Tijdens werkmomenten wordt er in de klas gewerkt in kleine groepjes gedifferentieerd op niveau en begeleid door de klassenleiding. Gezamenlijke momenten zoals eten en drinken worden gezien als leermoment. Leerlingen in deze groep hebben leerroute 3/4 en TLV laag.

Groep Blauw (maximaal 14 leerlingen). In groep Blauw zitten leerlingen in de leeftijd van 9 tot 12 jaar
(bovenbouwgroep). Het accent van het onderwijsaanbod ligt op theoretische leren, technisch lezen en
schrijven, rekenen en leren leren en tevens is er veel aandacht voor sociaal emotionele ontwikkeling en is al het lesaanbod betekenisvol en context gebonden. Er wordt vaker een beroep gedaan op het eigen handelen en de eigen verantwoordelijkheid van de leerlingen. Samen met de kinderen staan we steeds meer stil bij de maatschappelijke gebeurtenissen van alle dag. Tijdens de ontspanningsmomenten is er tijd voor de creatieve vakken. Leerlingen in deze groep hebben leerroute 3/4 en TLV laag.

Groep Paars (maximaal 14 leerlingen). In groep Paars zitten leerlingen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar
(midden/bovenbouwgroep). Het accent van het onderwijsaanbod ligt op praktische leren, lezen, schrijven en rekenen, daarnaast is er veel aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling, zelfredzaamheid en de vaardigheden om te leren leren. Het onderwijsaanbod is betekenisvol en context gebonden. Zintuigelijke ervaringen opdoen, de wereld ontdekken door op verschillende manieren te mogen leren, voelen, ervaren en te beleven is een belangrijk uitgangspunt tijdens alle aangeboden lessen. Leerlingen in deze groep hebben leerroute 3/4 en TLV laag.

Groep Roze (maximaal 10 leerlingen). In groep Roze zitten leerlingen in de leeftijd van 5 tot 12 jaar
(combinatiegroep qua leeftijd). In groep Roze zitten leerlingen met een intensieve begeleidingsbehoefte op het gebied van gedrag en persoonlijke verzorging. Het accent van het onderwijsaanbod is gericht op zelfredzaamheid, de sociaal emotionele ontwikkeling en de mondelinge taal. Naast het dagelijkse aanbod van de fototaallessen wordt door de logopediste ook klassikale logopedie aangeboden. Er wordt intensief ingezet op duidelijkheid, structuur, herhaling, visualisering en ondersteunende communicatie. De leerlingen hebben allemaal een individueel rooster en een eigen werkplek. Waar mogelijk werken zij in kleine groepjes. Behalve een groepsleerkracht, een assistent is er de gehele week een ZBO-er (Zorg Binnen Onderwijs) aanwezig, die
verschillende leerlingen individueel begeleid. Voorwaarden ZBO-aanvraag. Het ontwikkelingsniveau van de leerlingen in groep Roze is verschillend. Leerlingen in deze groep hebben leerroute 1/2/3 en minimaal TLV midden.

Groep Groen (maximaal 10 leerlingen). In groep Groen zitten leerlingen in de leeftijd van 6 tot 12
(combinatiegroep qua leeftijd). In groep Groen zitten leerlingen die gebaat zijn bij een prikkelarme, sterk gestructureerde leeromgeving. Alle leerlingen hebben een eigen werkplek, met een individueel pictorooster en volgen een eigen programma. Het accent van het onderwijsaanbod is gericht op leren leren, de sociaal emotionele ontwikkeling en de mondelinge taal. Er wordt intensief ingezet op duidelijkheid, structuur, herhaling, visualisering en ondersteunende communicatie. Er is gedurende de hele week ZBO aanwezig, die verschillende leerlingen individueel begeleid. Gezamenlijke activiteiten vinden plaats waar mogelijk. Leerlingen in deze groep hebben leerroute 2/3 en minimaal TLV midden.

Groep Rood (maximaal 14 leerlingen). In groep Rood zitten leerlingen in de leeftijd van 10 tot 12 jaar. Het accent van het onderwijsaanbod ligt op theoretische leren, technisch lezen en schrijven, rekenen, spellen en tevens is er veel aandacht voor sociaal emotionele ontwikkeling en is al het lesaanbod betekenisvol en context gebonden. Er wordt vaker een beroep gedaan op het eigen handelen en de eigen verantwoordelijkheid van de leerlingen dit leren zij d.m.v. het werken met stappenplannen. De kinderen worden in hun werkhouding en zelfstandigheid voorbereid op de overstap naar het VSO. Samen met de kinderen staan we steeds meer stil bij de maatschappelijke gebeurtenissen van alle dag door het jeugdjournaal te bekijken en d.m.v. de methode Nieuwsbegrip het na te bespreken. Tijdens de ontspanningsmomenten is er tijd voor extra beweegmomenten en creatieve vakken. Leerlingen in deze groep hebben leerroute 4 en een TLV laag.

NIEUWS

  • Maandkalender april 2021
  • Maandkalender maart 2021