Groepen in het SO
Groep Regenboog (maximaal 12 leerlingen). In groep Regenboog
zitten leerlingen in de leeftijd van 4 tot 6 jaar. De groepsgrootte
is aan het begin van het schooljaar 10 leerlingen en kan in de
loop van het jaar maximaal uitlopen tot 12 leerlingen. In deze
observatie/kleutergroep starten de (meeste) nieuwe jonge leerlingen
om zo te wennen aan onze school. We kijken in deze groep expliciet
naar de mogelijkheden die leerlingen in zich hebben en we werken
vooral aan het stimuleren van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid.
Er is veel aandacht voor de mondeling taal. Dit geven we vorm
door onder andere klassikale logopedie en de inzet van de taalmethode
Fototaal. De spelontwikkeling stimuleren we door het ontdekken
van de mogelijkheden van het spel materiaal in diverse hoeken
en ruimtes. We werken aan de schoolse vaardigheden. Daar verstaan
wij onder het zitten op een vaste plek, het werken aan tafel,
het luisteren naar elkaar en hulp durven vragen. Gedurende de
dag worden er afwisselend inspannings- en ontspanningsmomenten
aangeboden. Er zijn vaste momenten op een dag voor de persoonlijke
verzorging van de leerlingen, indien nodig. Duidelijkheid, structuur,
voorspelbaarheid, herhaling en visualisering zijn belangrijke
aandachtspunten in groep Regenboog. Leerlingen in deze groep kunnen
verschillende leerroutes volgen en de TLV kan verschillende hoogtes
bevatten.
Groep Geel (maximaal 14 leerlingen). In groep Geel zitten
leerlingen in de leeftijd van 5 tot 9 jaar
(middenbouw). In deze groep ligt het accent op de zelfredzaamheid,
sociaal-emotionele ontwikkeling en mondelinge taal. Het onderwijsaanbod
is gericht op aanvankelijk lezen, rekenvoorwaarden en leren leren
en is betekenisvol en context gebonden. Er is veel aandacht voor
de mondeling taal. Dit geven we vorm door onder andere klassikale
logopedie en de inzet van de taalmethode Fototaal. We besteden
tijdens de ontspanningsmomenten veel tijd aan dans, muziek en
drama. Tijdens werkmomenten wordt er in de klas gewerkt in kleine
groepjes gedifferentieerd op niveau en begeleid door de klassenleiding.
Gezamenlijke momenten zoals eten en drinken worden gezien als
leermoment. Leerlingen in deze groep hebben leerroute 3/4 en TLV
laag.
Groep Blauw (maximaal 14 leerlingen). In groep Blauw zitten
leerlingen in de leeftijd van 9 tot 12 jaar
(bovenbouwgroep). Het accent van het onderwijsaanbod ligt op theoretische
leren, technisch lezen en
schrijven, rekenen en leren leren en tevens is er veel aandacht
voor sociaal emotionele ontwikkeling en is al het lesaanbod betekenisvol
en context gebonden. Er wordt vaker een beroep gedaan op het eigen
handelen en de eigen verantwoordelijkheid van de leerlingen. Samen
met de kinderen staan we steeds meer stil bij de maatschappelijke
gebeurtenissen van alle dag. Tijdens de ontspanningsmomenten is
er tijd voor de creatieve vakken. Leerlingen in deze groep hebben
leerroute 3/4 en TLV laag.
Groep Paars (maximaal 14 leerlingen). In groep Paars zitten
leerlingen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar
(midden/bovenbouwgroep). Het accent van het onderwijsaanbod ligt
op praktische leren, lezen, schrijven en rekenen, daarnaast is
er veel aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling, zelfredzaamheid
en de vaardigheden om te leren leren. Het onderwijsaanbod is betekenisvol
en context gebonden. Zintuigelijke ervaringen opdoen, de wereld
ontdekken door op verschillende manieren te mogen leren, voelen,
ervaren en te beleven is een belangrijk uitgangspunt tijdens alle
aangeboden lessen. Leerlingen in deze groep hebben leerroute 3/4
en TLV laag.
Groep Roze (maximaal 10 leerlingen). In groep Roze zitten
leerlingen in de leeftijd van 5 tot 12 jaar
(combinatiegroep qua leeftijd). In groep Roze zitten leerlingen
met een intensieve begeleidingsbehoefte op het gebied van gedrag
en persoonlijke verzorging. Het accent van het onderwijsaanbod
is gericht op zelfredzaamheid, de sociaal emotionele ontwikkeling
en de mondelinge taal. Naast het dagelijkse aanbod van de fototaallessen
wordt door de logopediste ook klassikale logopedie aangeboden.
Er wordt intensief ingezet op duidelijkheid, structuur, herhaling,
visualisering en ondersteunende communicatie. De leerlingen hebben
allemaal een individueel rooster en een eigen werkplek. Waar mogelijk
werken zij in kleine groepjes. Behalve een groepsleerkracht, een
assistent is er de gehele week een ZBO-er (Zorg Binnen Onderwijs)
aanwezig, die
verschillende leerlingen individueel begeleid. Voorwaarden ZBO-aanvraag.
Het ontwikkelingsniveau van de leerlingen in groep Roze is verschillend.
Leerlingen in deze groep hebben leerroute 1/2/3 en minimaal TLV
midden.
Groep Groen (maximaal 10 leerlingen). In groep Groen zitten
leerlingen in de leeftijd van 6 tot 12
(combinatiegroep qua leeftijd). In groep Groen zitten leerlingen
die gebaat zijn bij een prikkelarme, sterk gestructureerde leeromgeving.
Alle leerlingen hebben een eigen werkplek, met een individueel
pictorooster en volgen een eigen programma. Het accent van het
onderwijsaanbod is gericht op leren leren, de sociaal emotionele
ontwikkeling en de mondelinge taal. Er wordt intensief ingezet
op duidelijkheid, structuur, herhaling, visualisering en ondersteunende
communicatie. Er is gedurende de hele week ZBO aanwezig, die verschillende
leerlingen individueel begeleid. Gezamenlijke activiteiten vinden
plaats waar mogelijk. Leerlingen in deze groep hebben leerroute
2/3 en minimaal TLV midden.
Groep Rood (maximaal 14 leerlingen). In groep Rood zitten
leerlingen in de leeftijd van 10 tot 12 jaar. Het accent van het
onderwijsaanbod ligt op theoretische leren, technisch lezen en
schrijven, rekenen, spellen en tevens is er veel aandacht voor
sociaal emotionele ontwikkeling en is al het lesaanbod betekenisvol
en context gebonden. Er wordt vaker een beroep gedaan op het eigen
handelen en de eigen verantwoordelijkheid van de leerlingen dit
leren zij d.m.v. het werken met stappenplannen. De kinderen worden
in hun werkhouding en zelfstandigheid voorbereid op de overstap
naar het VSO. Samen met de kinderen staan we steeds meer stil
bij de maatschappelijke gebeurtenissen van alle dag door het jeugdjournaal
te bekijken en d.m.v. de methode Nieuwsbegrip het na te bespreken.
Tijdens de ontspanningsmomenten is er tijd voor extra beweegmomenten
en creatieve vakken. Leerlingen in deze groep hebben leerroute
4 en een TLV laag.